Nasionka chia – skarbnica zdrowia

Nasiona chia, zwane także szałwią hiszpańską cieszą się coraz większą popularnością. Nic dziwnego, bo stanowią doskonałe źródło witamin i minerałów, a także dostarczają do organizmu cennych kwasów omega 3 i 6. Co ważne, nasionka chia mają działanie antyoksydacyjne, zwalczają wolne rodniki, które odpowiedzialne są przede wszystkim za procesy starzenia, liczne dolegliwości zdrowotne oraz tworzenie się komórek nowotworowych. Mimo, iż w obecnych czasach szałwia hiszpańska jest dostępna niemalże w każdym sklepie, warto zaopatrywać się w nią w dobrych sklepach ze zdrową żywnością. 

Skład nasion chia

Dzięki dużej zawartości kwasów omega 3 wywierają one korzystny wpływ na pracę serca, na układ krążenia, poprawiają wzrok oraz wspomagają funkcjonowanie układu nerwowego. Ponadto minimalizują ryzyko wystąpienia zawału serca i miażdżycy.W skład nasion chia wchodzą także:

  • witaminy z grupy B – wywierające wpływ na układ nerwowy;
  • potas – obniżający ciśnienie krwi;
  • błonnik – regulujący procesy trawienne;
  • magnez – wpływający na wiele funkcji organizmu;
  • wapń – korzystny dla układu kostnego;
  • fosfor – odpowiadający za zdrowe kości i zęby;
  • żelazo – którego niedobór odpowiedzialny jest m.in. za anemię
  • cynk – wspomagający walkę z nowotworami;

Ciekawostka: te małe, niepozorne nasionka zawierają więcej omega 3 niż ryby morskie, więcej wapnia niż mleko oraz więcej żelaza, niż szpinak.

Kto powinien stosować szałwię hiszpańską?

Nasiona chia, ze względu na bogactwo składników odżywczych przeznaczone są niemalże dla wszystkich. Jedynym przeciwwskazaniem do ich stosowania jest ryzyko wystąpienia raka prostaty w związku z zawartością kwasu alfa-linolenowego, który w tym przypadku nie jest zalecany. Jak wskazują badania, kwas ten wywiera zupełnie odwrotny wpływ na raka piersi i szyjki macicy, gdyż wykazuje zdolność do zabijania linii komórkowych, które są odpowiedzialne za rozwój tych nowotworów.

Szałwia hiszpańska może pomóc także przy licznych problemach zdrowotnych. Zalicza się do nich:

  • zaburzenia pamięci i koncentracji;
  • depresja;
  • zaburzenia wzroku;
  • zwyrodnienia plamki żółtej;
  • choroby serca;
  • podwyższony poziom cholesterolu i trójglicerydów;
  • miażdżyca;
  • choroba wieńcowa;

Nasiona chia – bogactwo błonnika

Dzięki zawartości dobrze przyswajalnego błonnika nasiona chia regulują procesy trawienne, przeciwdziałają zaparciom oraz wyhamowują apetyt. Są zatem doskonałym sprzymierzeńcem w walce z nadwagą i otyłością. Warto jednak pamiętać, że nie należy spożywać ich w zbyt dużej ilości. Nadmiar błonnika w diecie może dać efekt odwrotny i powodować zaparcia oraz zaburzenia wchłaniania witamin i minerałów.

Food obraz autorstwa valeria_aksakova - www.freepik.com